خبر خبر

گام هاي بلند در مسير مستندسازي اراضي فرودگاه ياسوج
طي سالهاي اخير گام هاي بلند و موثري در عرصه تحکيم مالکيت و مستندسازي بيش از 300 هکتار از اراضي فرودگاه ياسوج برداشته شده است.
به گزارش روابط عمومي فرودگاه ياسوج، اين فرودگاه از زمان آغاز فعاليت تاکنون، با مشکلات متعددي در بحث اراضي مواجه بوده و اين موضوع سبب شده که اين فرودگاه اهتمام ويژه اي در بحث موضوع اراضي فرودگاهي داشته باشد و کميته مستندسازي اراضي اين فرودگاه به رياست مدير فرودگاه، همواره سعي بر آن داشته تا روند حفظ و حراست از اين منابع ارزشمند شرکت را همواره مستمر نگاه دارد.
طي سالهاي اخير گام هاي بلند و موثري در عرصه تحکيم مالکيت و مستندسازي بيش از 300 هکتار از اراضي فرودگاه ياسوج برداشته شده است.

به گزارش روابط عمومي فرودگاه ياسوج، اين فرودگاه از زمان آغاز فعالیت تاکنون، با مشکلات متعددی در بحث اراضی مواجه بوده و این موضوع سبب شده که این فرودگاه اهتمام ویژه ای در بحث موضوع اراضی فرودگاهی داشته باشد و کمیته مستندسازی اراضی این فرودگاه به ریاست مدیر فرودگاه، همواره سعی بر آن داشته تا روند حفظ و حراست از این منابع ارزشمند شرکت را همواره مستمر نگاه دارد.

علی محسنیان، مدیر فرودگاه یاسوج، در حالی پاسخگوی پرسش هاي روابط عمومی فرودگاه بود که تمامی اعضای این کمیته وی را در این نشست همراهی می کردند.

ضرورت و هدف تشکیل کمیته مستند سازی چه بوده است؟

مهمترین هدف این کمیته استفاده از توان و خرد جمعی برای صیانت از بیت المال بوده است. كميته مستندسازي از سال 1393 تاكنون به صورت مداوم جلسات خود را برگزار و حتی الامکان به صورت فنی و دقیق در خصوص مسائل مبتلابه  تصمیم گیری كرده است. در اين راستا تاكنون بيش از 40 مورد دعاوي حقوقي، كيفري و جزايي در محاكم قضايي و شبه قضايي توسط اشخاص عليه فرودگاه و برعكس مطرح شده كه با ارائه مدارك و مستندات و لايحه دفاعيه، دفاعيات لازم را انجام داديم كه در نتيجه هيچ گونه احكامي كه فرودگاه ياسوج و شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران را متحمل ضرر و زيان كند وجود نداشته و همه به نفع فرودگاه و حقوق بيت المال بوده است.

تاکنون چه کارهایی در این کمیته به سرانجام رسیده است؟

 با توجه به گستردگی و پراکندگی خرید اراضی در دهه ۷۰ و پرداخت بهاي آنها به طور كامل به مالكان، جهت صيانت و جلوگيري از خطرات احتمالی، سرقت، دستکاری اسناد، آتش سوزی وغيره بیش از ده هزار برگ از اسناد نقل و انتقال و پرداختی ها به مالکان، اسکن، به صورت فایل های الکترونیکی ذخیره و در چند فایل جداگانه نگهداری می شود. همچنین در سال گذشته موفق شدیم روند مستندسازی ۱۴۱هکتار از اراضی فرودگاه یاسوج را به طور کامل طی و سند تک برگ آن را بنام شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دريافت كنيم.

در ارتباط با مالكيت فرودگاه ياسوج و میزان قطعات و گستردگی کار توضیحاتی دهید.

اراضی این فرودگاه در سه روستای بلهزار، مادوان و مهریان قرار دارد. یکی از چالش های این روند، گستردگی و تنوع این اراضی است.  برابر مدارك محضري و ثبتي اراضي تملكي و تصرفي از روستاي بلهزار طي  63 فقره سند قطعي غيرمنقول اقرارنامه متعلق به 64 قطعه داخل و خارج از فنس حاصل شده است. در خصوص روستاي مادوان نیز 62 سند قطعي غيرمنقول و اقرارنامه و 203 قطعه در اختیار است و در پلاك 612 و روستای مهريان داراي 190 قطعه به مساحت 145هكتار و داراي حدود 260 برگ سند اقرار نامه محضري و قطعي غيرمنقول است که این اراضی در سنوات گذشته توسط استانداری خریداری شده و به تملک سازمان هواپیمایی کشوری درآمده است.

مهمترین مشکلات بر سر راه مستندسازی اراضی چیست؟

بسیاری از واگذارکنندگان اراضی افراد سالخورده هستند و تعدادي از اين افراد فوت كرده اند که براي انتقال قطعات تملك شده، مباحث حقوقی با وراث با اصطکاک های متعدد همراه است. بسیاری از پرونده ها به اقامه دعوی و دادرسي و حقوقی منتج می شوند که خود روندی بسیار زمانبر و هزینه بر است، از سوي ديگر  اسناد و نقشه ها خواسته یا ناخواسته قديمي و بعضا دست نویس هستند که باید به نقشه ديجيت و UTM  تبدیل شوند. بعضی قطعات نيز جزو اراضی ملی هستند و روند اداری مجزایی را ناگزیر می شوند. همچنين اراضی جزیره ای زیادی هستند که گسست مرزهای فرودگاه و صعوبت تعیین حدود و نقشه برداری را به وجود آورده  است يا عده محدودی از همسایگان اراضی فرودگاه حدود و ثغور اراضی را به طور مداوم تغییر داده و به نوعی دست اندازی به حقوق بیت المال مي كنند  گاهي به دلیل اشکالات ساختاری و شفاف نبودن اطلاعات ثبتی، برخی سودجویان به دنبال درزهای حقوقی موجود در حوزه اراضی هستند و درصدد دريافت مبالغ کلان از فرودگاه برمی آیند.

آیا همه اراضی فرودگاه با فنس محافظت می شود؟

حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی فرودگاه توسط فنس حفاظتی احاطه شده و باقی اراضی که کاربری کشاورزی دارند و مشتمل بر حدود ۳۳ قطعه می شوند خارج از فنس قرار دارند. در سال های اخیر اجاره این اراضی یکی از منابع درآمدی فرودگاه و نيز سبب تثبیت و تحکیم حدود اراضی بوده است. روند دريافت سند اراضی داخل و خارج از فنس به موازات هم پیش می روند، همچنین نقشه برداری و ایجاد حد و مرز برای این اراضی خارج از فنس از مهمترین اقدامات اخیر فرودگاه بوده است.

اراضی كنار جاده اصفهان متعلق به فرودگاه هستند؟

بنا به استعلامات موجود و مدارک و مستندات، بی شک اين اراضی متعلق به فرودگاه هستند که روند ثبت آنها نیز آغاز شده و نیازمند پیگیری مضاعفی است، زیرا افراد بسیاری هستند که به ناحق چشم طمع به این اراضی دارند و ا با امید واهی سبب هدر رفت وقت و پول خود می شوند.

در دو بخش از باند فرودگاه، عرض استریپ  و اراضی فرودگاهی کوتاهتر از باقی نقاط است. علت چیست؟

فاصله كنوني باند تا فنس حفاظتي در قسمت تورفتگي ضلع شمالی و جنوبي معروف به اراضي U شكل حدود 60 متر است و براي تامين استاندارد استريپ پروازي كه حداقل فاصله بايد 150 متر باشد، پس از مكاتبه با اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مشکل تملک ضلع شمالی را حل كرديم و برای ضلع جنوبی جهت واگذاري ميزان 59226 مترمربع از اين اراضي در حال پيگيري مستمر هستیم، همچنين لزوم الحاق این اراضی به فرودگاه و اهمیت آن برای ایمنی و توسعه آینده این فرودگاه برای همه مدیران و متخصصان استانی ذیربط نیز واضح بوده و تبیین شده است. طی سال های اخیر سعی كرده ايم که گام های بلند و موثری را در عرصه تحکیم مالکیت و مستندسازی بیش از 300 هکتار از اراضی فرودگاه برداریم.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد